Ana içeriğe atla

Değerlendirme Sistemleri ...












Her şey akıştadır ve hiçbir şey duruşta değildir.”

"Goldilocks"  üç küçük ayının hikayesini bilirsiniz. Hikayeyi ilk Programcılık dersi aldığım hocamdan duyduğumda, hocam kısaca programcılığı:  "insanların kendi geleceklerini yönetmek için  başkalarını  kontrol etme ve onlara yön verme planıdır"   diye tanımlamıştı.

Gülay Göktürk hanımefendi "SBS sistemin olmazsa olmazıdır "  anlamına gelen  makalesini basında paylaşatığında "SBS ilelebet Yaşasın " adlı blogu yazmış ve "Öğretmenlerin subjektif  değerlendirmelerini (değerleme değil) optik okuyucunun objektivitesine tercih ederim" demiştim.

Yıllardır ölçme ve değerlendirme alanında,  bir eğitimsel yapıyı tanımlama, yapının boyutlarını ölçme ve değerlendirme konularında kendiimi geliştirmeye çalışıyorum.

SBS yüzünden sadece mutlak ve bağıl değerlendirme kavramlarına kilitlendik kaldık.  

700 tam puan alan bir öğrencim :

Hedef  belirleme ve bir amacı gerçekleştirebilmekte iyiyim,
Eleştirel düşünce geliştirebiliyorum,
Sorun çözme becerilerinde oldukça iyiyimdir,
Sevgi, saygı ve hoşgörü geliştirebiliyorum,
Kapalı bir sistemi dışardan bakıp sorgulayabiliyorum,

yanıtlarından kaç tanesine  "evet" diyebiliyor ki?

90 lı yılların başından bu yana "sınav sisteminin"  içinde, ortasında , başında her aşamasında görev aldım.
Üniversitelerimizde verilen  lisans ve yüksek lisans eğitimleri de dahil " assessment" ile "evaluation" farkını   bilerek veya işimize öyle geldiği için  teke indirgedik. " Ölçme!"  ve "Değerlendirme!" anlamı ne ölç ne de değerlendir sadece puan sırasına koy!

Özgür Bolat bey, dershaneler neyi iyi yapıyorlarsa  okullar ondan örnek alsın demişti.  Haklılık payı var. Bencede dershanelerin yöntem ve sonuç alma yanı örnek alınmalı.

Dershanelerin  iyi yaptığı  ÖSYM veri tabanında yıllara göre  çıkan soruları iyi analiz edip  öğrencilere "hızlı ve kestirmeden  nasıl doğru yanıt bulunur"  becerisini kazandırmak.

Bu önemli ve değerli bir beceri mi?

Değerlendirme sistemimiz; 21. yüzyıl  becerileri, düşünme becerileri ( eleştirel, yaratıcı ve analitik düşünme)  Yaşam ve Kariyer becerileri ve diğer birey için önemli ve anlamlı olan niteliklerin ölçülebilirliği ;  SBS  gibi 120 dakikalık sınava sığdırılamayacağına göre , eğitim- öğretim programları ve öğretmenlerin yıllara yayılan gözlem ve değerlendirmeleri eksenine  oturtulmalı

"Teşhis Amaçlı  Ölçme Yap : " bireyin niteliklerini gözle, tanı ve yerleştir",
"Öğrenmeyi Gelişimsel İzle" : " Biçimlendirici ve  geri bildirim sağlayıcı Öğrenme Etkinlikleri düzenle",
Öğrenme için Ölç ve Öğrenmeyi Değerlendir.

Temel ilke ve değerleri öğretmenlerimiz tarafından daha çok benimsenir hale geldiğini görmekten mutluyum.

Eğitim karar alıcıları  Yeni Değerlendirme Sisteminde "öğretmenleri her dönem 3 yazılı yapma yükünden kurtaracak, öğrenciyi not ile değerlendirmek yerine " anlamlı ve değerli olan becerilerin performans düzeylerini tanımlayarak öğrencilerde varolanın düzey hakkında bilgi vermek daha anlamlı ve gerçekçidir.

Bunu sağlayacak otantik  ölçme ve değerlendirme araçları geliştirmek eğitimcilerin en önemli ve öncelikli hedefi olmalı.




Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

ÇOCUK VE YARATICILIK

Duran Çelik Measurement & Assessment Specialist Learning Consultant  ELEŞTİREL DÜŞÜNMEDEN   YENİLİKÇİ DÜŞÜNCEYE  Akıl yürütme becerileri ve hayal gücünün; mantık, muhakeme ve duygu akışı ile işlenmesi sonucu oluşan denge üzerine inşa edilen yenilikçi düşünceye yaratıcı düşünce denir. Bazılarına göre yaratıcılık "içinde hapsolduğu kutunun dışını görme" , "kutunun dışındakileri düşünme" becerisi olarak tanımlanır. Ders Programları ile hedeflenen tüm okul kazanımları ile elde edilen bilgi "güç" ise okul yıllarında kazandığı bilgileri yeni bilgi ve beceri geliştirmekte kullanabilme becerisi en büyük değerdir. Okulda elde edilen akademik başarı, bireyin yaratılıştan getirdiği biyolojik kapasitesi yanında, anne, baba, aile çevresi öğretmen, okul ve akran ilişkilerinin karmaşık bir bütünüdür. Erişilecek en yüksek performans   bireyin kapasitesi , çaba ve gayreti yanında ebeveyn, öğretmen, okul, akran gibi dış etkenlerin sa...

İnternet ve Sosyal Medya Bağımlılığı

Ne Zaman Bağımlı Olduk? https://www.youtube.com/watch?v=C9zsstUy_tQ Çok değil çeyrek asır önce yani 90’lı yıllarda, 21. Yüzyılı yakalamak isteyen uluslar ile eğitim kurum ve kuruluşlarının hızla www…. uzantılı global internet erişimi ile tüm dünyayı saran küresel ağa ulaşmak için verdikleri mücadeleye ve teknolojik gelişmelere şahit olduk. 60’lı yılların sonunda Amerikan ordusunun kendi iç iletişim ağı olan www. Uzantılı internet,   90’lı yıllarda önce Amerikan sonra tüm dünya üniversiteleri arasında küresel bir iletişim ve etkileşim ağına dönüşmüştür. Son 10 yılda ise tüm dünya da olduğu gibi ülkemizde de köyden şehre tüm yaşam alanlarımızda hayatımızın vazgeçilmez bir parçası olmayı başardı. İnternetin hızla gelişmesi insan yaşamını birçok yönden kolaylaştırmakla birlikte, erişimin kolay ve yaygın hale gelmesi, internet kullanım süresinin artması internet ile ilgili olumsuzlukları da 2000’li yılların başından itibaren gündeme getirmeye başlamıştır. Bireyl...

Sınavlarda Gerçekte Neyi Ölçüyoruz?

Çoktan Seçmeli Testlerle Neyi Ölçüyoruz? Çoktan seçmeli testler, geniş bir kapsamı kısa bir sürede yoklaması,bir oturumda çok sayıda bireyi test etmeye olanak vermesi ve yanıtların objektif biçimde puanlanması gibi özellikleri ile uzun yıllar tercih edilmiştir. Çoktan seçmeli soruların bu avantajları yanında önemli bazı sınırlılıkları da bulunmaktadır. Bunlardan biri bireylerin tahminle/şansla puan kazanma olanağının bulunmasıdır. Çoktan seçmeli sorunun yapısı gereği her sorunun belli sayıda (üç-beş)hazır yanıtları (seçenekleri) vardır. Bu durum soruyla ölçülen özelliğe sahip olmayan veya kısmen sahip yanıtlayıcıyı şansını kullanarak doğru yanıtı bulmaya yöneltir. Yanıtlayıcının tahminle verdiği yanıt doğru olduğunda bundan puan kazanır.Bu durum, testin puanlarına dayalı olarak verilecek kararların geçerliğini ve güvenirliğini önemli ölçüde zedeler. Test geliştiriciler bu eğilimin önüne geçebilmek için kazanılan puan üzerinde şans başarısı için düzeltme işlemi uygularlar. Bu...