“Her şey akıştadır ve hiçbir şey duruşta değildir.”
"Goldilocks" üç küçük ayının hikayesini bilirsiniz. Hikayeyi ilk Programcılık dersi aldığım hocamdan duyduğumda, hocam kısaca programcılığı: "insanların kendi geleceklerini yönetmek için başkalarını kontrol etme ve onlara yön verme planıdır" diye tanımlamıştı.
Gülay Göktürk hanımefendi "SBS sistemin olmazsa olmazıdır " anlamına gelen makalesini basında paylaşatığında "SBS ilelebet Yaşasın " adlı blogu yazmış ve "Öğretmenlerin subjektif değerlendirmelerini (değerleme değil) optik okuyucunun objektivitesine tercih ederim" demiştim.
Yıllardır ölçme ve değerlendirme alanında, bir eğitimsel yapıyı tanımlama, yapının boyutlarını ölçme ve değerlendirme konularında kendiimi geliştirmeye çalışıyorum.
SBS yüzünden sadece mutlak ve bağıl değerlendirme kavramlarına kilitlendik kaldık.
700 tam puan alan bir öğrencim :
Hedef belirleme ve bir amacı gerçekleştirebilmekte iyiyim,
Eleştirel düşünce geliştirebiliyorum,
Sorun çözme becerilerinde oldukça iyiyimdir,
Sevgi, saygı ve hoşgörü geliştirebiliyorum,
Kapalı bir sistemi dışardan bakıp sorgulayabiliyorum,
yanıtlarından kaç tanesine "evet" diyebiliyor ki?
90 lı yılların başından bu yana "sınav sisteminin" içinde, ortasında , başında her aşamasında görev aldım.
Üniversitelerimizde verilen lisans ve yüksek lisans eğitimleri de dahil " assessment" ile "evaluation" farkını bilerek veya işimize öyle geldiği için teke indirgedik. " Ölçme!" ve "Değerlendirme!" anlamı ne ölç ne de değerlendir sadece puan sırasına koy!
Özgür Bolat bey, dershaneler neyi iyi yapıyorlarsa okullar ondan örnek alsın demişti. Haklılık payı var. Bencede dershanelerin yöntem ve sonuç alma yanı örnek alınmalı.
Dershanelerin iyi yaptığı ÖSYM veri tabanında yıllara göre çıkan soruları iyi analiz edip öğrencilere "hızlı ve kestirmeden nasıl doğru yanıt bulunur" becerisini kazandırmak.
Bu önemli ve değerli bir beceri mi?
Değerlendirme sistemimiz; 21. yüzyıl becerileri, düşünme becerileri ( eleştirel, yaratıcı ve analitik düşünme) Yaşam ve Kariyer becerileri ve diğer birey için önemli ve anlamlı olan niteliklerin ölçülebilirliği ; SBS gibi 120 dakikalık sınava sığdırılamayacağına göre , eğitim- öğretim programları ve öğretmenlerin yıllara yayılan gözlem ve değerlendirmeleri eksenine oturtulmalı
"Teşhis Amaçlı Ölçme Yap : " bireyin niteliklerini gözle, tanı ve yerleştir",
"Öğrenmeyi Gelişimsel İzle" : " Biçimlendirici ve geri bildirim sağlayıcı Öğrenme Etkinlikleri düzenle",
Öğrenme için Ölç ve Öğrenmeyi Değerlendir.
Temel ilke ve değerleri öğretmenlerimiz tarafından daha çok benimsenir hale geldiğini görmekten mutluyum.
Eğitim karar alıcıları Yeni Değerlendirme Sisteminde "öğretmenleri her dönem 3 yazılı yapma yükünden kurtaracak, öğrenciyi not ile değerlendirmek yerine " anlamlı ve değerli olan becerilerin performans düzeylerini tanımlayarak öğrencilerde varolanın düzey hakkında bilgi vermek daha anlamlı ve gerçekçidir.
Bunu sağlayacak otantik ölçme ve değerlendirme araçları geliştirmek eğitimcilerin en önemli ve öncelikli hedefi olmalı.
Yorumlar
Yorum Gönder