Ana içeriğe atla

SADECE OKUMAK ANLAMAK YETMEZ!

 




Sadece Okumak Anlamak Yetmez! Dinlemek Konuşmak ve Yazmak Gerek

 

Test Sınavları hemen tüm derslerden hiyerarşik olarak, çocuğun okuma, anlama, birleştirme, problem çözme, sorgulama ve değerlendirme düzeylerinde bilişsel gelişim süreçlerinin neresinde olduğunu ölçmeye odaklı olduğundan sosyal ve duygusal yönden gelişimini tamamlamamış öğrencilerimizin hayatta (üniversite dahil) yaşadıkları zorlukların acaba ne ölçüde farkındayız ? Dünya Ekonomik Formunun yayınladığı raporda öngörülen “Geleceğin 10 Temel Becerisi”  ve Gelecekte Meslekler ve İş Hayatı Projeksiyonu hepimize yaptıklarımızı ve yapamadıklarımızı yeniden sorgulama fırsatı sunmaktadır.


Son on yıl içinde merkezi sınavlarda hemen hemen tüm sözel ve sayısal alt testlerde ortalama  sözcük sayısı yaklaşık %100 oranında artarken basit cümle soruları anlamlı içeriği olan paragraf veya metin haline evrildi. Öyle ki problem çözme becerilerinde çok iyi durumda olduğunu düşünen öğrenciler çözüm için yöntemi belirlemeden önce, problemi anlamak için öncelikli olarak metin ve görsel okuma ve anlama becerilerine sahip olmaları gerektiğinin farkına vardılar.   

Sınava öğrenci hazırlayan sınıf öğretmenleri ile onlara hazır testler üreten yayınevleri henüz müfredat programlarının odağındaki zihinsel becerilerin ve bu becerilere erişimde bize yardımcı olacak değerlendirme araçlarının farkında değiller. Gözlem, görüşme teknikleri, sınırlı yada açık uçlu soru sorma ve rubrik ile değerlendirme olmadıkça;  çoktan seçmeli bir soru “yeni nesil” de olsa ölçtüğü beceri düzeyi ile sınırlıdır.

Gözlem : Öğrencinin online ders izleme davranışlarının gözlenerek kendisine geri bildirim sağlanması uzaktan eğitim becerilerinin gelişmesine katkı sağlayacaktır.

Online Mülakat : Açık uçlu soru sadece sınav sorusu değil de , öğrencinin kendini ifade ve öğrenme araçlarını tanıma amaçlı sorgulama yapmasına olanak sağlamalıdır. Açık uçlu sorularla öğrencinin herhangi bir öğrenme faaliyeti öncesi ve  sırasında hazıroluşluğu kontrol edilir.  Online öğrenmeye hazırlık çalışmaları üzerine yaptıklarını/yapamadıklarını öğrenme kartları oluşturması ve paylaşması sağlanır.

Drag-Drop (sürükle-yapıştır; kes yapıştır) Etkinlikleri: Özellikle “Yapılandırılmış Grid” etkinlikler google slide ile kolayca hazırlanabilir ve eğlenceli bir öğrenme ortamı

Kontrol Listeleri :  Bilgi, beceri , tutum  ve değerlerin kazanılma derecesi ile ilgili olarak öğrencinin kendini değerlendirmesi ve akranlarını değerlendirmesi farkındalık yaratan öğrenme etkinlikleri sıklıkla uygulanmalıdır.

Yapılandırılmış Quiz :  Bilgiden , beceriye, tutumdan değere önemli ve kritik kazanımları kısa quizler ile yoklamak öğrenmeyi  pekiştirir. 

Seçeceğimiz ölçme araçlarımızı değerlendirmeyi amaçladığımız, gelişimsel izlemek istediğimiz kazanım ve beceriye göre seçmeliyiz. Okul ve Öğretmenlerimiz için hangi kazanımların önemli, anlamlı ve kritik düzeyde olması gerektiği şüphesiz okulun kendini ifade etme felsefesine göre programlanmalıdır.

21. Yy. becerileri “Geleceğin 10 Temel Becerisi”  şeklinde önümüzdeki 5 yılda  iş ve çalışma hayatımızda öngörülen değişim beklentileri dikkate alınarak güncellenmiştir. MEB ders programlarının  bilgi, beceri, değer ve tutumlar ile bumlara eşlik eden kazanımları ile “ geleceğin 10 temel becerisinin” okul ve öğretmenlerce  okulun eğitim ve öğrenme felsefesine uygun şekilde harmanlanması,  etkinlikler ile öğrenme ortamlarına enteğrasyonu önemlidir.

MEB Müfredat programlarında ayrı ayrı tanımlanan ve fakat birbirleri ile  ilişkilendirilmeyen Kazanım- Beceri ilişkisi ile ilgili çalışma yapılmamıştır. Nitelikli bir okulda, nitelikli bir öğretmen  program kazanımlarının hangi  sosyal-duyuşsal- bilişsel becerilere karşılık geldiği (referans ettiği) ölçme ve program uzmanları ile yılı planlamadan önce  çalışılmalıdır.

 

Duran Çelik

Ölçme ve Değerlendirme Uzmanı

 

Kaynak: https://www.weforum.org/agenda/2020/10/top-10-work-skills-of-tomorrow-how-long-it-takes-to-learn-them/

 


Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

ÇOCUK VE YARATICILIK

Duran Çelik Measurement & Assessment Specialist Learning Consultant  ELEŞTİREL DÜŞÜNMEDEN   YENİLİKÇİ DÜŞÜNCEYE  Akıl yürütme becerileri ve hayal gücünün; mantık, muhakeme ve duygu akışı ile işlenmesi sonucu oluşan denge üzerine inşa edilen yenilikçi düşünceye yaratıcı düşünce denir. Bazılarına göre yaratıcılık "içinde hapsolduğu kutunun dışını görme" , "kutunun dışındakileri düşünme" becerisi olarak tanımlanır. Ders Programları ile hedeflenen tüm okul kazanımları ile elde edilen bilgi "güç" ise okul yıllarında kazandığı bilgileri yeni bilgi ve beceri geliştirmekte kullanabilme becerisi en büyük değerdir. Okulda elde edilen akademik başarı, bireyin yaratılıştan getirdiği biyolojik kapasitesi yanında, anne, baba, aile çevresi öğretmen, okul ve akran ilişkilerinin karmaşık bir bütünüdür. Erişilecek en yüksek performans   bireyin kapasitesi , çaba ve gayreti yanında ebeveyn, öğretmen, okul, akran gibi dış etkenlerin sa...

Değerlendirme Sistemleri ...

“ Her şey akıştadır ve hiçbir şey duruşta değildir.” "Goldilocks"  üç küçük ayının hikayesini bilirsiniz. Hikayeyi ilk Programcılık dersi aldığım hocamdan duyduğumda, hocam kısaca programcılığı:  "insanların kendi geleceklerini yönetmek için  başkalarını  kontrol etme ve onlara yön verme planıdır"   diye tanımlamıştı. Gülay Göktürk hanımefendi "SBS sistemin olmazsa olmazıdır "  anlamına gelen  makalesini basında paylaşatığında "SBS ilelebet Yaşasın " adlı blogu yazmış ve "Öğretmenlerin subjektif  değerlendirmelerini (değerleme değil) optik okuyucunun objektivitesine tercih ederim" demiştim. Yıllardır ölçme ve değerlendirme alanında,  bir eğitimsel yapıyı tanımlama, yapının boyutlarını ölçme ve değerlendirme konularında kendiimi geliştirmeye çalışıyorum. SBS yüzünden sadece mutlak ve bağıl değerlendirme kavramlarına kilitlendik kaldık.   700 tam puan alan bir öğrencim : Hedef  belirleme...