Test Sınavları hemen
tüm derslerden hiyerarşik olarak, çocuğun okuma, anlama, birleştirme, problem
çözme, sorgulama ve değerlendirme düzeylerinde bilişsel gelişim süreçlerinin neresinde
olduğunu ölçmeye odaklı olduğundan sosyal ve duygusal yönden gelişimini tamamlamamış
öğrencilerimizin hayatta (üniversite dahil) yaşadıkları zorlukların acaba ne
ölçüde farkındayız ? Dünya Ekonomik Formunun yayınladığı raporda öngörülen “Geleceğin
10 Temel Becerisi” ve Gelecekte
Meslekler ve İş Hayatı Projeksiyonu hepimize yaptıklarımızı ve
yapamadıklarımızı yeniden sorgulama fırsatı sunmaktadır.
Son on yıl içinde merkezi sınavlarda hemen hemen
tüm sözel ve sayısal alt testlerde ortalama
sözcük sayısı yaklaşık %100 oranında artarken basit cümle soruları
anlamlı içeriği olan paragraf veya metin haline evrildi. Öyle ki problem çözme
becerilerinde çok iyi durumda olduğunu düşünen öğrenciler çözüm için yöntemi
belirlemeden önce, problemi anlamak için öncelikli olarak metin ve görsel okuma
ve anlama becerilerine sahip olmaları gerektiğinin farkına vardılar.
Sınava
öğrenci hazırlayan sınıf öğretmenleri ile onlara hazır testler üreten
yayınevleri henüz müfredat programlarının odağındaki zihinsel becerilerin ve bu
becerilere erişimde bize yardımcı olacak değerlendirme araçlarının farkında
değiller. Gözlem, görüşme teknikleri, sınırlı yada açık uçlu soru sorma ve
rubrik ile değerlendirme olmadıkça; çoktan
seçmeli bir soru “yeni nesil” de olsa ölçtüğü beceri düzeyi ile sınırlıdır.
Gözlem
: Öğrencinin online ders izleme davranışlarının gözlenerek kendisine geri
bildirim sağlanması uzaktan eğitim becerilerinin gelişmesine katkı
sağlayacaktır.
Online
Mülakat : Açık uçlu soru sadece sınav sorusu
değil de , öğrencinin kendini ifade ve öğrenme araçlarını tanıma amaçlı
sorgulama yapmasına olanak sağlamalıdır. Açık uçlu sorularla öğrencinin
herhangi bir öğrenme faaliyeti öncesi ve
sırasında hazıroluşluğu kontrol edilir.
Online öğrenmeye hazırlık çalışmaları üzerine yaptıklarını/yapamadıklarını
öğrenme kartları oluşturması ve paylaşması sağlanır.
Drag-Drop
(sürükle-yapıştır; kes yapıştır) Etkinlikleri:
Özellikle “Yapılandırılmış Grid” etkinlikler google slide ile kolayca
hazırlanabilir ve eğlenceli bir öğrenme ortamı
Kontrol
Listeleri :
Bilgi, beceri , tutum ve
değerlerin kazanılma derecesi ile ilgili olarak öğrencinin kendini
değerlendirmesi ve akranlarını değerlendirmesi farkındalık yaratan öğrenme
etkinlikleri sıklıkla uygulanmalıdır.
Yapılandırılmış
Quiz :
Bilgiden , beceriye, tutumdan değere önemli ve kritik kazanımları kısa
quizler ile yoklamak öğrenmeyi
pekiştirir.
Seçeceğimiz
ölçme araçlarımızı değerlendirmeyi amaçladığımız, gelişimsel izlemek
istediğimiz kazanım ve beceriye göre seçmeliyiz. Okul ve Öğretmenlerimiz için
hangi kazanımların önemli, anlamlı ve kritik düzeyde olması gerektiği şüphesiz
okulun kendini ifade etme felsefesine göre programlanmalıdır.
21.
Yy. becerileri “Geleceğin 10 Temel Becerisi” şeklinde önümüzdeki 5 yılda iş ve çalışma hayatımızda öngörülen değişim
beklentileri dikkate alınarak güncellenmiştir. MEB ders programlarının bilgi, beceri, değer ve tutumlar ile bumlara
eşlik eden kazanımları ile “ geleceğin 10 temel becerisinin” okul ve
öğretmenlerce okulun eğitim ve öğrenme
felsefesine uygun şekilde harmanlanması, etkinlikler ile öğrenme ortamlarına
enteğrasyonu önemlidir.
MEB
Müfredat programlarında ayrı ayrı tanımlanan ve fakat birbirleri ile ilişkilendirilmeyen Kazanım- Beceri ilişkisi
ile ilgili çalışma yapılmamıştır. Nitelikli bir okulda, nitelikli bir öğretmen program kazanımlarının hangi sosyal-duyuşsal- bilişsel becerilere karşılık
geldiği (referans ettiği) ölçme ve program uzmanları ile yılı planlamadan önce çalışılmalıdır.
Duran Çelik
Ölçme ve
Değerlendirme Uzmanı
Yorumlar
Yorum Gönder