Ana içeriğe atla

 


Uzaktan Eğitimde Hangi Ölçme Araçları Etkilidir?

Son on yıl içinde merkezi sınavlarda hemen hemen tüm sözel ve sayısal alt testlerde ortalama  sözcük sayısı yaklaşık %100 oranında artarken basit cümle soruları anlamlı içeriği olan paragraf veya metin haline evrildi. Öyle ki problem çözme becerilerinde çok iyi durumda olduğunu düşünen öğrenciler çözüm için yöntemi belirlemeden önce, problemi anlamak için öncelikli olarak metin ve görsel okuma ve anlama becerilerine sahip olmaları gerektiğinin farkına vardılar.    

Sınava öğrenci hazırlayan sınıf öğretmenleri ile onlara hazır testler üreten yayınevleri henüz müfredat programlarının odağındaki zihinsel becerilerin ve bu becerilere erişimde bize yardımcı olacak değerlendirme araçlarının farkında değiller. Gözlem, görüşme teknikleri, sınırlı yada açık uçlu soru sorma ve yanıtlama çoktan seçmeli bir soru “yeni nesil” de olsa ölçtüğü beceri düzeyi ile sınırlıdır.

Gözlem : Öğrencinin online ders izleme davranışlarının gözlenerek kendisine geri bildirim sağlanması uzaktan eğitim becerilerinin gelişmesine katkı sağlayacaktır.

Online Mülakat : Açık uçlu soru sadece sınav sorusu değil de , öğrencinin kendini ifade ve öğrenme araçlarını tanıma amaçlı sorgulama yapmasına olanak sağlamalıdır. Açık uçlu sorularla öğrencinin herhangi bir öğrenme faaliyeti öncesi ve  sırasında hazıroluşluğu kontrol edilir.  Online öğrenmeye hazırlık çalışmaları üzerine yaptıklarını/yapamadıklarını öğrenme kartları oluşturması ve paylaşması sağlanır.

Drag-Drop (sürükle-yapıştır; kes yapıştır) Etkinlikleri: Özellikle “Yapılandırılmış Grid” etkinlikler google slide ile kolayca hazırlanabilir ve eğlenceli bir öğrenme ortamı

Kontrol Listeleri :  Bilgi, beceri , tutum  ve değerlerin kazanılma derecesi ile ilgili olarak öğrencinin kendini değerlendirmesi ve akranlarını değerlendirmesi farkındalık yaratan öğrenme etkinlikleridir.

Yapılandırılmış Quiz :  Bilgiden , beceriye, tutumdan değere önemli ve kritik kazanımları  Quiz ile yoklama ve pekiştirmek  öğrenmeyi  kolaylaştırır.

Klasik ölçme araçlarımızı seçtiğimiz soruya değil, değerlendirmeyi amaçladığımız kazanım ve beceriye göre seçmeliyiz.

Bilgiyi tanıma ve kavramlaştırma için uygun araçlar :

;

01.01 Yanıtı çoktan seçmeli madde
01.02  Eşleştirmeli / Sözcük ilişkilendirme
01.03 Kavram haritası
01.04 Tanılayıcı dallanmış ağaç
01.05 Yapılandırılmış Grid
00.06 V diyagramı

 

Bilgiyi sorgulamak, analiz etme ve yeniden oluşturmak için


02.01 Sınırlı Yanıtlı Açık Uçlu Madde

02.02 Serbest Yanıtlı Açık Uçlu Madde

02.03 Proje

02.04 Sunum

02.05 Tasarım

 

Duran Çelik

Ölçme ve Değerlendirme Uzmanı

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

ÇOCUK VE YARATICILIK

Duran Çelik Measurement & Assessment Specialist Learning Consultant  ELEŞTİREL DÜŞÜNMEDEN   YENİLİKÇİ DÜŞÜNCEYE  Akıl yürütme becerileri ve hayal gücünün; mantık, muhakeme ve duygu akışı ile işlenmesi sonucu oluşan denge üzerine inşa edilen yenilikçi düşünceye yaratıcı düşünce denir. Bazılarına göre yaratıcılık "içinde hapsolduğu kutunun dışını görme" , "kutunun dışındakileri düşünme" becerisi olarak tanımlanır. Ders Programları ile hedeflenen tüm okul kazanımları ile elde edilen bilgi "güç" ise okul yıllarında kazandığı bilgileri yeni bilgi ve beceri geliştirmekte kullanabilme becerisi en büyük değerdir. Okulda elde edilen akademik başarı, bireyin yaratılıştan getirdiği biyolojik kapasitesi yanında, anne, baba, aile çevresi öğretmen, okul ve akran ilişkilerinin karmaşık bir bütünüdür. Erişilecek en yüksek performans   bireyin kapasitesi , çaba ve gayreti yanında ebeveyn, öğretmen, okul, akran gibi dış etkenlerin sa...

İnternet ve Sosyal Medya Bağımlılığı

Ne Zaman Bağımlı Olduk? https://www.youtube.com/watch?v=C9zsstUy_tQ Çok değil çeyrek asır önce yani 90’lı yıllarda, 21. Yüzyılı yakalamak isteyen uluslar ile eğitim kurum ve kuruluşlarının hızla www…. uzantılı global internet erişimi ile tüm dünyayı saran küresel ağa ulaşmak için verdikleri mücadeleye ve teknolojik gelişmelere şahit olduk. 60’lı yılların sonunda Amerikan ordusunun kendi iç iletişim ağı olan www. Uzantılı internet,   90’lı yıllarda önce Amerikan sonra tüm dünya üniversiteleri arasında küresel bir iletişim ve etkileşim ağına dönüşmüştür. Son 10 yılda ise tüm dünya da olduğu gibi ülkemizde de köyden şehre tüm yaşam alanlarımızda hayatımızın vazgeçilmez bir parçası olmayı başardı. İnternetin hızla gelişmesi insan yaşamını birçok yönden kolaylaştırmakla birlikte, erişimin kolay ve yaygın hale gelmesi, internet kullanım süresinin artması internet ile ilgili olumsuzlukları da 2000’li yılların başından itibaren gündeme getirmeye başlamıştır. Bireyl...

Sınavlarda Gerçekte Neyi Ölçüyoruz?

Çoktan Seçmeli Testlerle Neyi Ölçüyoruz? Çoktan seçmeli testler, geniş bir kapsamı kısa bir sürede yoklaması,bir oturumda çok sayıda bireyi test etmeye olanak vermesi ve yanıtların objektif biçimde puanlanması gibi özellikleri ile uzun yıllar tercih edilmiştir. Çoktan seçmeli soruların bu avantajları yanında önemli bazı sınırlılıkları da bulunmaktadır. Bunlardan biri bireylerin tahminle/şansla puan kazanma olanağının bulunmasıdır. Çoktan seçmeli sorunun yapısı gereği her sorunun belli sayıda (üç-beş)hazır yanıtları (seçenekleri) vardır. Bu durum soruyla ölçülen özelliğe sahip olmayan veya kısmen sahip yanıtlayıcıyı şansını kullanarak doğru yanıtı bulmaya yöneltir. Yanıtlayıcının tahminle verdiği yanıt doğru olduğunda bundan puan kazanır.Bu durum, testin puanlarına dayalı olarak verilecek kararların geçerliğini ve güvenirliğini önemli ölçüde zedeler. Test geliştiriciler bu eğilimin önüne geçebilmek için kazanılan puan üzerinde şans başarısı için düzeltme işlemi uygularlar. Bu...