Uzaktan Eğitimde Hangi Ölçme Araçları Etkilidir?
Son
on yıl içinde merkezi sınavlarda hemen hemen tüm sözel ve sayısal alt testlerde
ortalama sözcük sayısı yaklaşık %100
oranında artarken basit cümle soruları anlamlı içeriği olan paragraf veya metin
haline evrildi. Öyle ki problem çözme becerilerinde çok iyi durumda olduğunu
düşünen öğrenciler çözüm için yöntemi belirlemeden önce, problemi anlamak için öncelikli
olarak metin ve görsel okuma ve anlama becerilerine sahip olmaları gerektiğinin
farkına vardılar.
Sınava
öğrenci hazırlayan sınıf öğretmenleri ile onlara hazır testler üreten
yayınevleri henüz müfredat programlarının odağındaki zihinsel becerilerin ve bu
becerilere erişimde bize yardımcı olacak değerlendirme araçlarının farkında
değiller. Gözlem, görüşme teknikleri, sınırlı yada açık uçlu soru sorma ve
yanıtlama çoktan seçmeli bir soru “yeni nesil” de olsa ölçtüğü beceri düzeyi ile
sınırlıdır.
Gözlem
: Öğrencinin online ders izleme davranışlarının gözlenerek kendisine geri
bildirim sağlanması uzaktan eğitim becerilerinin gelişmesine katkı
sağlayacaktır.
Online
Mülakat : Açık uçlu soru sadece sınav sorusu değil de , öğrencinin kendini
ifade ve öğrenme araçlarını tanıma amaçlı sorgulama yapmasına olanak
sağlamalıdır. Açık uçlu sorularla öğrencinin herhangi bir öğrenme faaliyeti
öncesi ve sırasında hazıroluşluğu
kontrol edilir. Online öğrenmeye
hazırlık çalışmaları üzerine yaptıklarını/yapamadıklarını öğrenme kartları
oluşturması ve paylaşması sağlanır.
Drag-Drop
(sürükle-yapıştır; kes yapıştır) Etkinlikleri: Özellikle “Yapılandırılmış Grid”
etkinlikler google slide ile kolayca hazırlanabilir ve eğlenceli bir öğrenme
ortamı
Kontrol
Listeleri : Bilgi, beceri , tutum ve değerlerin kazanılma derecesi ile ilgili
olarak öğrencinin kendini değerlendirmesi ve akranlarını değerlendirmesi
farkındalık yaratan öğrenme etkinlikleridir.
Yapılandırılmış
Quiz : Bilgiden , beceriye, tutumdan
değere önemli ve kritik kazanımları Quiz
ile yoklama ve pekiştirmek
öğrenmeyi kolaylaştırır.
Klasik
ölçme araçlarımızı seçtiğimiz soruya değil, değerlendirmeyi amaçladığımız
kazanım ve beceriye göre seçmeliyiz.
Bilgiyi
tanıma ve kavramlaştırma için uygun araçlar :
;
01.02 Eşleştirmeli / Sözcük ilişkilendirme
01.03 Kavram haritası
01.05 Yapılandırılmış Grid
00.06 V diyagramı
Bilgiyi sorgulamak, analiz etme ve yeniden oluşturmak için
02.01 Sınırlı Yanıtlı Açık Uçlu Madde
02.02 Serbest
Yanıtlı Açık Uçlu Madde
02.03 Proje
02.04 Sunum
02.05 Tasarım
Duran Çelik
Ölçme ve Değerlendirme Uzmanı
Yorumlar
Yorum Gönder